AKO VYBRAŤ RYBÁRSKY NAVIJAK NA PRÍVLAČ

- Categories : Články

Rovnako ako v otázke výberu prútu, tak i pri výbere navijaka stojí rybár pred neľahkým rozhodnutím, akú mašinkou sa pre lov prívlačou vybaviť. Je potrebné vždy myslieť na to, že pri prívlači drží rybár trvalo prút s navijakom v ruke, navijak je trvalo v prevádzke a na výbere teda naozaj záleží! V nasledujúcich riadkoch objasním predovšetkým na čo sa pozerať a ako vybrať ten správny.

Dizajn

Budem sa síce opakovať, ale aj pri výbere navijaka je dizajn dôležitý, pretože je jednoducho príjemnejšie loviť s navijakom, ktorý nielen pracuje tak, ako má a ako si rybár predstavuje, ale je súčasne pekný. A tento parameter je čisto subjektívna záležitosťou. Preto možno len ťažko poradiť, ako by mal navijak vyzerať. Rada môže byť jedna. Mal by sa vám páčiť, prípadne ladiť s prútom! Pokiaľ ide o nejaký špičkový kúsok, ktorý nemá s ohľadom na kvalitu konkurenciu, nemal by sa vám aspoň nepáčiť :-)

Dizajn je silne individuálnou záležitosťou

Dizajn je silne individuálnou záležitosťou

Brzda navijaku

Tu asi nie je o čom diskutovať a možno jednoznačne povedať, že brzda navijaku na prívlač je optimálna tzv. predná. Býva citlivejšia, výkonnejšia a je, aspoň podľa mňa, lepšie po ruke. Veľakrát si ju totiž nastavím na nižší výkon a dobrzďujemi väčšiu rybu rukou a pri tom eventuálne dolaďujem brzdný odpor. Keby bola vzadu, bolo by to o dosť zložitejšie. Brzdové podložky by mali mať dostatočne veľký priemer (pohľad na maticu veľakrát už napovie). V bežných modeloch za nižšiu a strednú cenu sú podložky zvyčajne filcové, v drahších modeloch je potom možné sa stretnúť s podložkami karbónovými. Tie majú hladší rozbeh a možnosť citlivejšieho nastavenia.

Brdza navijaku

Brzda jednoznačne predná

Kľučka

Existuje celý rad rôznych typov a konštrukcií kľučiek. V krátkosti pár slov o najdôležitejších rozdieloch.

  • Úchop kľučky - madlo: tie existujú tak ako v rôznych tvaroch, tak i materiáloch. Najčastejšie sa stretneme s jednoduchým madlom z "gumového" alebo plastového materiálu, ktoré je vytvarované pre pohodlné držanie. Madlá môžu byť aj drevená, či v imitácii dreva, alebo dokonca aj kovové. Kovové moc nemusím. Jednak sa mi to veľmi nepáči a súčasne je madlo tvrdé a v zime chladí. Stretnúť sa tiež môžeme s okrúhlym madlom s kovovým či penovým držaním. Bývajú veľké a malé. Veľké guľaté madlá sú najčastejšie k videniu u navijakov väčších rozmerov určených pre vysokú záťaž - dobre sa uchopia do dlane a možno vyvinúť väčšiu silu. Dobre som si túto vlastnosť overil u multiplikátora na sumca. Malé okrúhle madlá sú skôr dizajnovou záležitosťou a nijako ma neoslovujú. Je potrebné ešte spomenúť, že existujú aj navijaky s dvojitou kľučkou a teda s dvoma madlami. Niektorí rybári na túto konštrukciu nedajú dopustiť, pretože kľučku po nahodení rýchlejšie uchopia a navijak je najmä pri rýchlom navíjaní pokojnejší - kľučka je dokonale vyvážená. Mne sa do dvojitej kľučky ale vždy skôr zamotali ruky a preto by som o dvojitú kľučku nestál.

uchop klucky navijakov

Rôzne typy madla 

Jednoklucka vs dvojklucka

Dvojklučka verzus jednokľučka

  • Noha kľučky:  Sú najrôznejšie tvarované, môžu byť aj duté (odľahčenie navijaku). S nohou kľučky som nikdy v živote nemal žiadne problémy, teda jej ani nikdy nevenujem zvláštnu pozornosť.
  • Uchytenie navijaku: V zásade existujú tri typy. Jeden z nich je konštruovaný tak, že z kľučky vychádza skrutka, ktorá vedie cez navijak a na druhej strane je uchytená do matice. Často býva táto konštrukcia aj sklopná. Ide o praktickú záležitosť pre prepravu - povolením matice dôjde k uvoľneniu kĺbu a kľučku možno sklopiť, čím sa ochráni proti poškodeniu pri preprave. Sklopný mechanizmus je možné vidieť aj v inom prevedení - tzv. Rýchlosklopná. Nepovoľuje sa žiadny skrutka, len sa dá kľučka po stlačení "tlačidla" sklopiť. Všeobecne môžem za seba povedať, že ide síce o praktický prvok, ale nie málo týchto prevedení trpia skôr či neskôr vôľou, ľudovo nazývanou "vaklem". A to ma pri love ruší a kazia dojem. Druhý typ uchytenia, ktorý sám uprednostňujem, sú navijaky sa skrutkovacou kľučkou. Tá sa napevno naskrutkuje na prevodový mechanizmus navijaku a nemožno nijako sklápať. Tu platí: v jednoduchosti je sila. Uchytenie kľučky je pevné, žiadna vôľa nás tu nečaká a povedal by som, že ide aj o ľahšiu konštrukciu. Vďaka absencii skrutky a potrebnej matice na druhej strane by mal byť navijak aj ľahší. Nevýhoda tejto konštrukcie spočíva v tom, že zloženie navijaku je o niečo pomalšie (musí sa úplne vyskrutkovať) a nejeden rybár je schopný odskrutkovanú kľučku pri preprave stratiť. Časté rozoberanie môže mať tiež za následok poškodenie závitu. Osobne kľučku dávajú dole maximálne raz ročne a tak ma tieto riziká vôbec netrápia.

Uchytenie kluciek

Vľavo kľučka skrutkovacia, vpravo rýchlosklopná

Konštrukcia, počet ložísk, technológie

Všeobecne sa možno stretnúť s rôznymi typmi navijakov s rôzne kvalitnou konštrukciou a počtom ložísk.

  • Telá navijakov sa na trhu objavujú z najrôznejších materiálov. Za najlacnejšie a zároveň najmenej kvalitné možno považovať tela plastové. Sú síce veľmi ľahké, avšak životnosť a kvalita je zvyčajne minimálna. Za odolnejšie možno považovať tela kovové, tie však bývajú síce odolnejšie, avšak váha je vyššia. Posledné roky sa veľa navijakov, najmä u popredných výrobcov, vyrábajú buď z ľahkých kvalitných kovov alebo z rôznych zliatin. Napr. Daiwa, ktorú osobne uprednostňujem, vyrába tela a rotory z materiálu označeného ako ZAION. Jedná sa o druh hustého karbónu, ktorý je veľmi pevný a súčasne mimoriadne ľahký (o cca 50% ľahší ako hliník). Túto voľbu považujem za rozumnú, pokiaľ nie je cieľom zaobstarať navijak s extrémnou odolnosťou. Ak je požiadavka na vyššiu odolnosť, je potreba pokukovať po navijaku, ktorý má telo z kovu alebo jeho zliatiny. U Daiwy sa tento typ tela nazýva Hardbody. Zaujímavosťou sú nové typy tela u vlajkových lodí tejto firmy označená ako Monocoque. Ide o konštrukciu s absenciou skrutiek, čím do opticky malého a ľahkého tela bolo možné uložiť veľké a teda aj výkonné a odolné prevody.

Monocoque telo navijaku

Monocoque telo navijaku

  • Črevá navijaku - môžu byť z rôzne kvalitných materiálov v rôznej kvalite. Porovnanie je potrebné vždy robiť u navijakov z podobnej kategórie čo sa napr. váhy a veľkosti týka. Je jasné, že polkilový celokovový navijak vydrží viac než napríklad vlajková loď vo váhe 160 g v cene 700 EUR. To ale nemožno porovnávať. Do navijaku sa moc nepozrieme a hoci to bude znieť lacno, môžeme sa riadiť len cenou a predpokladať, že drahší navijak bude kvalitnejší. Osobne som aj z tohto dôvodu zástancom veľkých serióznych značiek, ktoré nemajú potrebné zákazníka v tomto smere nejako klamať.
  • Počet ložísk - ešte pred niekoľkými rokmi bolo možné tvrdiť, že sa na počet ložísk veľa hľadelo a bolo možné s určitou istotou povedať "čím viac ložísk, tým viac Adidas" :-) Možno by to bolo možné tvrdiť, keby mali tie ložiská rovnakú kvalitu . Chcem tým povedať, že špičkový navijak napr. s 6 ložiskami vysokej kvality bude rozhodne kvalitnejší ako nejaká "mašinka" za pár stoviek s ložiskami dvanástimi. Takže rozhodovať sa podľa počtu ložísk určite nie je to pravé orechové a osobne na tento údaj vôbec nepozeráme.
  • Použité technológie - vývoj ide neustále dopredu a u navijakov sa možno stretnúť s najrôznejšími novinkami a úžasnými technológiami. Mňa za posledné roky najviac oslovila technológie MAGSEALED - tj. utesnenie vnútra navijaku magnetickým olejom, ktorý dovnútra nepustí žiadne nečistoty a mala by sa tak zvyšovať životnosť. Najnovším pokrokom na tomto poli sú potom ložiská, ktoré sú naplnené týmto magnetickým olejom. Za zaujímavosť považujem, že túto technológiu Daiwa aktuálne používa aj u rolničky, ktorá vedie vlasec do navijaku. Avšak len u najdrahších modeloch - vlajkových lodí firmy. Pokiaľ nebude vybraný navijak túto technológiu mať, je fajn voliť produkt s iným typom utesnenia alebo s morskou úpravou. Ďalej sú to najrôznejšie technológie navíjania vlasca / šnúry, vylepšené preklápače, brzdy a pod. Opäť tu možno zjednodušene povedať, že drahšie = "nabúchanejšie". Za zaujímavosť považujem aj absenciu niektorých prvkov - u jedného z najlepších navijakov na trhu - u Certate LT sa napr. Nestretnete s prepínačom spätného chodu. Inžinieri jednoducho usúdili, že je to prvok, ktorý sa takmer nepoužíva a je to "zbytočnosť", ktorá sa môže poškodiť a kadiaľ môže do navijaka vnikať voda či nečistoty. Sám ho mám a priznávam bez mučenia, že mi to nijako nechýba :-)

Prevody navijaku

Časti čriev navijaku - prevody

Cievka

Cievky navijakov síce vyzerajú podobne, ale možno sa u nich stretnúť s pomerne významnými rozdielmi.

  • Materiál - rovnako ako telá navijakov, sú aj cievky z rôznych materiálov - zvyčajne plast alebo kov. Navijaky s plastovou cievku rozhodne neodporúčam, hoci sú o niečo ľahšie. ale majú nízku životnosť a v extrémnom prípade sa môže pri vyššom utiahnutí šnúry aj zdeformovať. Kovová cievka má navyše významne vyššiu životnosť a hladkosť odhodovej hrany, teda sa s ňou dá docieliť dlhších hodov.
  • Hĺbka - Cievky sa vyrábajú s rôznou hĺbkou. Zjednodušene plytké a hlboké. Tie plytké majú menšiu kapacitu a sú ťažšie, hlboké cievky majú kapacitu väčšiu a sú o niečo ľahšie. Osobne preferujem cievku hlbokú, lebo rovnako vždy šnúru či vlasec podvíjam lacným vlascom a je mi celkom jedno, či ho tam dám o pár desiatok metrov viac alebo nie. Získam tak vždy možnosť dať hlavnej šnúry viac a nižšiu váhu. Plytká cievka má zmysel z môjho pohľadu len vtedy, ak chcete mať návin celý z jednej šnúry / vlasca, alebo keď chcete ušetriť nejaké euríčko za materiál (vlasec) na podmotanie.
  • Náhradné cievky - náhradná cievka je super vec pre tých, ktorí chcú jeden navijak používať napr. s jedným prútom so šnúrou a druhým prútom s vlascom. Len prehodíte cievku a máte zrazu niečo úplne iné. Niektorí výrobcovia dodávajú niektoré modely navijakov vrátane náhradnej cievky, čo ale nie každý ocení či potrebuje. Aj z tohto dôvodu sú mi sympatické produkty, kde je navijak vždy len s jednou cievkou a vďaka tomu sú ceny s ohľadom na kvalitu japonskej firmy veľmi solídne, ak náhradnú cievku potrebujem, jednoducho si ju dokúpim. Ak budete náhradnú cievku dokupovať, nezabudnite sa pozrieť, či je plytká / hlboká a vybrať podľa svojich potrieb. Ak budete zabezpečovať navijak, ktorý má v balení druhú cievku, rozhodne sa vyhnite takým, ktoré majú druhú cievku plastovú. To naozaj neodporúčam.

Hlboka cievka verzus plytka cievka

Hlboká cievka verzus plytká cievka

Váha navijaku

Na túto vlastnosť sa najmä pri prívlači má zmysel zamerať. Nemalo by to však byť na úkor jeho kvality! Plastový navijak za pár euro síce ľahký bude, ale prívlač s ním bude trápenie a nič nevydržia. Rozhodne sa oplatí prihodiť pár desiatok euro za navijak vyššej triedy, teda aj vyššej kvality, ktorý bude ľahší a kvalitnejší. Toho bude zvyčajne dosiahne kvalitnejšími materiálmi a technológiami. Daiwa sa posledný roky tejto téme venuje a vyvinula koncept LT - Light and tough, čo v preklade znamená ľahký a silný a podľa mojich skúseností sa im to darí.

Čo sa týka váhy, často sa tiež hovorí o tom, že by mal navijak vyvážiť prút a mať teda váhu zodpovedajúcu prútu. Osobne tento názor úplne nezdieľam, pretože prút držím pri prívlači v mieste uchytenia navijaku k prútu a teda mi navijak nič nikam nevyváži (ani dopredu a ani dozadu). Je to podľa mňa predovšetkým o vyvážení a konštrukcii samotného prútu. Preto by som na "vyváženie" úplne nehľadel, ak nedržíte prút napr. pred navijakom. Aj s tým už som sa stretol. Keď už brať ohľady na prút, potom by som určite neodporučoval výrazne ťažší navijak na ľahučký UL prút. Stratili by ste tak čiastočne onú výhodu ľahkého náčinia v ruke.

Masívny a odolný celokovový navijak Daiwa BG vo velikosti 4000 o váhe 405 g. Cena cca 157, - EURO

Diawa Exist LT navijak

Vlajková loď Daiwa Exist LT veľkosti 4000 váži 205 g. Cena cca 728,-EURO

Rýchlosť navijaku

Navijaky sa vyrábajú v rôznych rýchlostiach navíjania. Tú určuje tzv. prevodový pomer (počet otočiek preklápača na jedno otočenie kľučkou) v kombinácii s priemerom cievky (veľkosť navijaku). Prevody bývajú cca 4,8 - 7. Za štandard sa považuje niečo okolo 5:1. Osobne preferujem práve túto štandardnú rýchlosť - jednak je chod navijaku ľahší a životnosť by mala byť sedliackym rozumom vyššia (zaťaženie prevodov menšou silou). Navijaky s vysokým prevodovým pomerom sa podľa mňa hodia buď treba na plávanú, kde rýchlo sťahujeme z veľkej vzdialenosti ľahký plavák, alebo na techniky lovu, kedy je potrebné viesť nástrahu extrémne rýchlo - napr. lov boleňov. Inak to myslím nie je potreba. Musím ale dodať, že nemám rád malé navijaky, ktoré sú z podstaty vďaka malej cievke pomalšie. Aj preto mám navijaky skôr o chlp väčšie - najmä na UL prívlač nepoužívam z viacerých dôvodov menšej strojčeky ako 2500.

Ako zvoliť veľkosť

Zjednodušene povedané tak, aby boli čo najľahšie, mali čo najvyššiu životnosť, dobre nahadzoval a dostatočne rýchlo navíjal. Platí tu jednoduché pravidlo - čím väčšia navijak, tým znesie väčšiu záťaž, lepšie a rýchlejšie navíja a súčasne lepšie nahadzuje. Naopak čím menšie, tým horšie vo všetkých smeroch okrem váhy a možno optického efektu.

Keď budem hovoriť o navijakoch koncepte Daiwa LT, je potreba pripomenúť, že s týmto konceptom prišlo nové značenie - posun o necelé jedno číslo. Napr. navijaky LT 2500 zodpovedajú veľkosťou starším modelom veľ. 2000. To znamená, že ak máte doma starší model Daiwa vo veľkosti 2000, musíte teraz voliť LT 2500. Hovoriť o tom všeobecne z pohľadu všetkých výrobcov môžem len ťažko, pretože každý má značenie mierne odlišné. Preto zostanem pri Daiwa a ak budete chcieť navijak od iného výrobcu, budete musieť porovnať navijaky s rovnakým prevodovým pomerom a návinom na jednu otočku, a tak sa môžete do veľkosti približne trafiť. Pre jednoduchšiu orientáciu prikladám tabuľku priemerov cievok jednotlivých veľkostí:

Veľkosť DAIWA LT 1000 LT 2000 LT 2500 LT 3000 LT 4000 LT 5000
Priemer cievky 40 mm 43 mm 46 mm 48 mm 51 mm 53 mm

Keby som mal odporučiť jednu veľkosti pre jednotlivé spôsoby lovu či cieľové ryby, potom by moje odporúčanie u navijakov Daiwa LT bolo nasledovné:

  • UL prívlač, pstruh, ostriež - veľkosť 2500 (max. 3000)
  • Ľahšia prívlač, väčší pstruh, väčší ostriež, zubáč, lov šťúk na menšie nástrahy - veľkosť 3000
  • Stredná prívlač, zubáč, bežné šťuky pod. - veľkosť 4000
  • Ťažšia prívlač, šťuky na väčšie nástrahy, sumce - veľkosť 5000

Ceny prívlačových navijakov

Ako som už uviedol v úvode, považujem navijak za naozaj dôležitú súčasť prívlačovej výbavy, na ktoré sa neoplatí príliš šetriť je poznať, keď siahnete po lepšom kúsku. Veď napríklad priplatíte len 20-40, - EURO a ste niekde úplne inde. A keď si tento príplatok rozpočtu treba do nasledujúcich 5 rokov, zistíte, že priplácate treba 2 Sk mesačne za oveľa lepší a kvalitnejší navijak. A to nehovorím o tom, že lacný môžete relatívne skoro zničiť. Ak nechcete investovať príliš, alebo začínate, sú solídne navijaky Ninja LT v cene okolo 65 EUR. Ich drobnú nevýhodu vidím vo vyššej váhe a sklápacej kľučke, ktorú príliš nemusím. Od 80 EURO si môžete kúpiť navijak Fuego LT, ktorý má technológiu MagSealed, je o poznanie ľahší a má skrutkovaciu kľučku. V podobnej cene je potom napr. Solídny Regal LT. Ak chcete navijak, ktorý už poteší kdejakého pokročilého prívlačiara, potom by som volil Caldia LT v cenovej relácii okolo 170 EURO. Ak hľadáte niečo veľa ľahkého a pritom odolného, ​​potom odporúčam Prorex LT. Pokiaľ chcete loviť veľké ryby na dosť veľké nástrahy a budete navijak trvalo "trápiť" vysokou záťažou, potom odporúčam navijak Daiwa BG alebo Daiwa BG Magsealed. Obaja sú ťažšie, avšak s vysokou odolnosťou. Ten s označením Magsealed je potom utesnený magnetickým olejom. Ak hľadáte nekompromisnú kvalitu, potom odporúčam Certate LT alebo vlajkovú loď Exist LT. Obaja majú unikátne technológie, z brusu novú konštrukciu tela "bez skrutiek", ktorá umožnila kompaktný vzhľad a väčšie prevodové ústrojenstvo. Certate LT je podľa mňa určený na väčšie zaťaženie, Exist LT je potom vysoký výkon a kvalita pri extrémne nízkej váhe.

Autor článku: Dávid Havlíček

tel: +420608323472

Zdroj: www.nastrahy.cz 

Share this content